11 september 2025

Hoe pas je filters effectief toe voor social media?

Social media blokken

Of je nu foto’s maakt met een professionele camera of met je smartphone, filters kunnen alle foto’s beter uit laten zien. Met een fotobewerking app of gewoon met social media kun je zelf filters op je foto’s plaatsen. Maar hoe kun je effectief filters toepassen voor social media?

Het doel van de filter

Ten eerste is het belangrijk om vast te stellen waar je de filter voor wil gebruiken. Is het voor persoonlijk gebruik of voor een bedrijf? Hoe wil je overkomen, professioneel of informeel? Dit kan verschil maken voor welke filters je het beste kunt kiezen. Verschillende kleurenfilters roepen namelijk verschillende gevoelens op. Zoek uit welke gevoelens jij of je merk willen oproepen bij je kijkers en kies hier de juiste kleur bij. Zoek hierna uit of je een fotobewerking app wil gebruiken.

Vervolgens kun je vaststellen welk gevoel je de foto wil laten oproepen. Is dit nostalgie, verdriet, warmte, kou, wil je details benadrukken? Wanneer je dit voor jezelf duidelijk hebt, kun je gaan kijken welke filter het beste hierbij past.

Verschillende filters

Kies een filter die past bij je vastgestelde punten. Verschillende filters hebben verschillende associaties. Deze komen vanuit de natuur, waardoor iedereen ongeveer dezelfde gevoelens krijgt bij de kleuren. Rood is bijvoorbeeld een ‘gevaarlijke’ kleur, terwijl groen heel geliefd is. Warme kleuren zoals oranje zijn sterk verbonden aan een zonsopkomst, geluk en energie. Daarom is het erg belangrijk om een filter te kiezen die past bij het gevoel dat je de kijkers wil geven. De kleuren en wat deze betekenen worden hieronder verder uitgelegd.

Rode filters

Rood is zoals gezegd een ‘gevaarlijke’ kleur. Dit komt onder andere door rode knoppen, rode vlaggen en rode verkeerslichten. Daarnaast roept rood energie, honger en passie op. Het is dus erg belangrijk om deze filters op de juiste momenten toe te passen. Je kunt deze filters bijvoorbeeld goed toepassen bij een foto van eten of een verliefd stel.

Naast de gevoelens die een rode filter oproept, zijn er ook effecten in de foto waar je rekening mee moet houden. Een rode filter maakt de lucht heel donker, wat een dramatisch effect heeft. Rode en oranje tinten in objecten worden helderder, terwijl blauwtinten bijna zwart worden. Hierdoor ontstaat er hoog contrast tussen de kleuren en kan de lucht op foto’s extreem donker worden. Dit is goed voor een dramatisch effect, maar kan te heftig zijn voor portretten.

Oranje filters

De kleur oranje roept warmte, geluk en enthousiasme op. Door je foto een oranje filter te geven, krijgen de kijkers warme, fijne gevoelens. Dit kan een positief effect hebben op de interactie met je bericht. Wanneer mensen iets leuk vinden willen ze het immers graag laten weten en mogelijk zelfs delen met anderen.

In een foto zorgt een oranje filter voor meer contrast tussen blauw en andere kleuren. De lucht wordt bijvoorbeeld donkerder en wolken zijn feller en vallen meer op. Huidtinten kunnen donkerder worden, waardoor je meer contrast en definitie krijgt. Ditzelfde gebeurt wanneer je een oranje filter plaatst op een foto van gebouwen met rode bakstenen.

Lees ook:  Tips om het noorderlicht vast te leggen
Een mooie zonsondergang met felle kleuren en een oranje filter.

Gele filters

Geel staat voor opgewektheid, creativiteit en vriendelijkheid. Hierdoor roept een gele filter positieve gevoelens op. Wanneer je een foto vrolijk wil laten overkomen, is een gele filter een goede optie.

Een gele filter zorgt ervoor dat de lucht donkerder uitziet. Het contrast tussen de wolken en lucht wordt groter waardoor deze meer opvallen. Foto’s zien er zachter uit en krijgen een natuurlijk uiterlijk. Gele filters worden over het algemeen het meeste gebruikt, omdat foto’s dankzij deze filter al snel warm en nostalgisch uitzien.

Groene filters

De kleur groen staat voor natuur, kalmte en balans. Hierdoor stralen groene foto’s en groene filters rust uit. Voor foto’s met een kalmerend doel kun je het beste een groene filter gebruiken.

Een groene filter zorgt ervoor dat alle groene tinten feller en intenser worden. Bomen, planten en andere groene elementen in een foto zijn meer verzadigd, wat zorgt voor een groter contrast met alles wat groen is.

Bergen en veel groen met een groene filter.

Blauwe filters

Blauwe filters geven een koud gevoel, blauw staat namelijk voor de lucht, de zee en frisheid. Je kunt blauwe filters het beste gebruiken wanneer je een koud gevoel wil geven. Naast water en koelte straalt een blauwe filter ook vertrouwen en sereniteit uit. Hierdoor kun je het ook gebruiken als je betrouwbaar over wil komen.

Een blauwe filter maakt blauwe kleuren intenser en vermindert de intensiteit van alle andere kleuren. Hierdoor wordt de lucht op foto’s veel blauwer en feller.

Paarse Filters

Paars staat voor spiritualiteit, holisme en luxe. De kleur staat sterk verbonden met spirituele gevoelens en meditatie. Door een paarse filter te gebruiken komt een foto luxe over. Je kunt een paarse filter het beste gebruiken om een spirituele of luxe sfeer te creëren.

Een paarse filter maakt paarse kleuren intenser en maakt het contrast tussen paarse kleuren en andere kleuren groter. Hiernaast kan het verschillende kleuren donkerder maken.

Hoge gebouwen met een paarse filter.

Zwart-witte filters

Wanneer je niet tevreden bent met de kleuren van je foto, kun je een zwart-witte filter gebruiken. Zo ziet deze er al snel netjes uit. Echter wordt een zwart-witte filter ook vaak gebruikt om verdriet te uiten wanneer iemand is overleden. Let dus goed op hoe de foto gezien zal worden door je kijkers. Lijkt het op een condoleance bericht, terwijl dit niet het doel is van je foto? Dan is het beter om een andere filter te kiezen.

Intensiteit

Nadat je een passende filter hebt gekozen, pas je de intensiteit van de filter aan. Over het algemeen worden filters niet op 100% intensiteit gezet, omdat je hierdoor een heel andere foto krijgt. Echter kan het zijn dat dit wel het beeld is dat je graag wil creëren. Kies wat het beste bij jouw gekozen doel past.

Andere instellingen op social media

Naast de filters kun je instellingen zoals de helderheid, contrast en saturatie aanpassen. Door hier gebruik van te maken kun je een foto heel anders uit laten zien. Kijk hierbij weer terug naar het gekozen doel en probeer hier rekening mee te houden. Wil je details laten zien? Dan is het handig om een hoger contrast te gebruiken. Wil je een somber beeld creëren? Dan kun je het beste de saturatie verlagen. Probeer verschillende instellingen te veranderen en kies wat het beste past.

Lees ook:  Zo creëer je een Instagram waardige tuin

Filters gebruiken als merk

Je kunt als merk filters gebruiken, wel is het belangrijk om niet steeds verschillende filters te gebruiken wanneer je als merk hier gebruik van maakt. Dit is omdat je een samenhangend gevoel wil geven op je socialmedia-accounts. Wanneer je steeds verschillende filters gebruikt, ontstaat en een rommelig uiterlijk van je merk. Maak je bijvoorbeeld een socialmediapagina aan voor een kwalitatieve rijschool in Tilburg? Dan wil je natuurlijk niet een ongeorganiseerde uitstraling hebben. Kies een filter die past bij de al bestaande kleuren van jouw merk. Door steeds dezelfde filters te gebruiken creëer je een bepaalde ‘look’ die potentiële klanten kunnen herkennen.

Ga ermee aan de slag en probeer vooral verschillende dingen uit voordat je een filter kiest; oefening baart kunst. Voordat je het weet zien foto's gemaakt met je smartphone hartstikke professioneel uit. Veel succes!

Recent

Van foto tot vindbaarheid: beeldoptimalisatie uitgelegd

Van foto tot vindbaarheid: beeldoptimalisatie uitgelegd

5 november 2025
Deze details maken je verkoopfoto’s direct sterker

Deze details maken je verkoopfoto’s direct sterker

24 september 2025
Goede flitsfoto’s maken zonder overbelichting

Goede flitsfoto’s maken zonder overbelichting

22 september 2025
Maak je eigen kerstcollage voor aan de muur

Maak je eigen kerstcollage voor aan de muur

22 september 2025
Meer dan een product: laat je foto’s het verhaal vertellen

Meer dan een product: laat je foto’s het verhaal vertellen

22 september 2025

Meer in deze categorie

foto’s van een woonkamer die een verhaal vertellen
Meer dan een product: laat je foto’s het verhaal vertellen
|
, ,
3D Instagram-logo met kleurrijke roze-oranje achtergrond, symbool voor contentbeheer en social media
Waar let je op bij software voor contentbeheer?
|
,
Rijdende voertuigen fotograferen met panning: sportauto in beweging op een weg bij avondlicht
Zo leg je rijdende voertuigen haarscherp vast
|
,
© Copyright Foto bewerken online 2025