SEM (zoekmachine marketing) en foto's

Foto's doen het goed op websites. Het zorgt ervoor dat je het verhaal zonder woorden kunt vertellen. Niet voor niets zeggen ze dat een foto meer zegt dan 1.000 woorden. Toch is het maar de vraag of op dit moment alle foto's goed zijn voor een goede search engine marketing (SEM).

Conversiekiller: de slider
Een slider op de website kan bijvoorbeeld een ware conversiekiller zijn. Een slider dat is zo'n banner, maar dan met meerdere foto's. Dat kan de slecht zijn voor de conversie om meerdere redenen. De bezoeker moet vaak verder scrollen voordat diegene bij de informatie komt die gezocht wordt. Nog een punt is, dat er bijna nooit op een slider wort geklikt.
Veel sliders vertragen de laadtijd van de website. Dit komt omdat een slider vaak veel code heeft. Een trage opstart is natuurlijk nooit goed voor de conversie. De oplossing? Een banner, een statische foto, kan wel werken.
Identiteit
Foto's met nietszeggende titels en alt tags en onderschriften, zijn ook geen succes. Hoe moet het dan wel? Als je met zoekmachine optimalisatie werkt, is het belangrijk om de zoekterm te gebruiken voor deze items. Zo laat je Google weten waar het over gaat. Het voordeel is dat je bijdraagt aan een goede ranking op deze zoekwoorden. Zo zie je maar weer, dat ook afbeeldingen voor Google optimalisatie van belang zijn. Doe je het niet, dan heeft de afbeelding geen heldere identiteit voor Google. Tip: wil je misbruik van jouw foto's voorkomen? Denk dan aan een watermerk in jouw foto.

Tip: overdrijf hierin niet. Twintig afbeelding in één tekst, met bijvoorbeeld de titel 'zoekmachine' dat is voor Google ook verwarrend. Eigenlijk word je met de afbeeldingen ook zo een concurrent van jezelf.
Niet te groot en niet te klein voor een goede SEM
Wat nog meer van belang is voor search engine marketing (SEM), is de bestandsgrootte. Deze mag namelijk niet te groot zijn en ook niet te klein. Als de bestandsgrootte te groot is, dan krijg je lange laadtijden op de website. Is de bestandsgrootte te klein? Dan krijg je korrelige afbeeldingen. In beide gevallen heb je dus niet het gewenste effect. Dus geen goede SEM.
Een vuistregel is dat een afbeelding niet groter mag zijn dan 70kb. Of dit goed genoeg is hangt echter ook af van de resolutie. Dit betekent dat je het altijd moet checken en ook niet een te laag aantal kb moet hanteren.
Samengevat: een foto kan zeker bijdragen aan een goede SEM, maar je moet het wel op de juiste manier inzetten.