Hoe maak je een goede progressiefoto?

Je bent afgevallen, maar het getal op de weegschaal is niet veel verandert. Dit kan erg demotiverend werken. Je denkt vast dat alle inspanning voor niks is geweest. Toch hoeft dit niet altijd zo te zijn. Om te voorkomen dat je motivatie verliest, kun je foto’s maken om je progressie visueel vast te leggen. Soms is er wel degelijk progressie te zien.

Je eerste progressiefoto

Het maken van foto’s is dus zoals eerder gezegd belangrijk om je progressie op een objectieve manier vast te leggen. Allereerst zul je dus je startsituatie vastleggen. Maak daarom allereerst een goede startfoto. Wanneer je begint kan dit confronterend zijn, maar wanneer je je huidige situatie later vergelijkt zul je blij zijn met de geboekte resultaten.

Je begint dus met een duidelijke startfoto op de eerste datum. Maak daarna bijvoorbeeld om de week of om de maand een foto van je progressie in de zelfde omstandigheden. Houd je hierbij aan de volgende regels:

Strike a pose

Zorg ervoor dat je hele lichaam om de foto staat. Dus van top tot teen. Belangrijk is om een ontspannen houding aan te nemen. Deze houding krijg je door je voeten recht vooruit te plaatsen met een afstand van 5 tot 10 centimeter tussen je beide enkels. Laat je armen op een ontspannen manier langs je lichaam hangen. Zet de camera of smartphone op een stabiele positie. Maak de foto recht van voren. Dus geen selfie van boven met een gestrekte arm.

Voor- en zijkant

Het is goed om een foto van zowel je voorkant als je zijkant te nemen. Je lichaam moet van top tot teen afgebeeld zijn. Voor het maken van de foto kun je iemand anders vragen, of een timer aanzetten. Ook kun je een foto maken van de achterkant. Deze zou je ook nog willen vergelijken wanneer je spieren opbouwt of juist gaat afvallen.

Dezelfde outfit

Zorg ervoor dat je op elke progressiefoto de zelfde kleding draagt. Zo zie je sneller dat je fysieke toestand is verandert. Het beste kun je kiezen om enkel ondergoed te dragen. Zo heb je een goed beeld van je lichaam.

Zelfde tijd, zelfde plaats

Maak de progressiefoto steeds op dezelfde plek in kamer en vanuit dezelfde hoek. Zorg voor een goede belichting. Fotografeer dus niet tegen het licht in. Het beste kun je de foto maken in het daglicht, tenzij je zorgt voor een goede belichting. Voor een representatief beeld is het belangrijk dat de foto’s rond dezelfde tijd gemaakt worden. Maak de foto dus niet de ene keer ’s ochtends en de andere keer weer ’s avonds.

Goed contrast

Zorg ervoor dat er een goed contrast te zien is op de foto’s. Maak de foto het liefste voor een witte muur. Zo is het contrast met jouw lichaam het grootste. Draag het liefst donker ondergoed, zodat het contrast beter wordt.

Social media

Om extra motivatie te krijgen, kun je ervoor kiezen deze foto’s op social media te plaatsen. Je bent trots om anderen te laten zien dat gaat afvallen door hard te werken. Door veel te sporten en te letten op voeding zul je progressie gaan zien. Kies voor afvallen een dieet schema, om de beste progressie te boeken. Hierbij kun je hulp in schakelen van een voeding coach. Ook zijn er personal trainers om te letten op je houding bij de uitvoering van je sportoefeningen. Zo zul je hopelijk snel resultaat boeken. De likes op social media zullen voor een aantal werken als motivatie om door te blijven gaan.